Thursday, July 15, 2010

Aku ingin memahami kau

Banyak jugak sebenarnya benda2 pelik aku tak paham.

Contohnya cucur. Cucur adalah spesies kuih yang dibuat dari tepung. Selalu kita makan cucur bawang yang ada bawang, cucur ikan bilis yang ada ikan bilis, dan cucur badak yang mungkin juga ada badak.

Bila demam, pening, selesema ke kita beli ubat untuk sihat balik. Bila nak halau lipas dan nyamuk kita beli jugak ubat untuk mereka supaya nyamuk dan lipas berhutang budi barangkali dan keluar membawa diri.Tapi kepada tikus racun pula dibagi, dunia tidak adil bagi mereka.

Dalam movie orang dikejar penjahat pastu masuk lift, semangat lar dia tekang butang lift tu banyak2 kali. Mungkin lar pintu akan terbukak lebih cepat barangkali.

Bahasa kelantan memang seronok belajar, suka aku dengar orang cakap. Abang aku tahu abe, makan jadi make, ikan jadi ike dan pelam jadi pauh.

Ini pasal branding dan aku pasti orang semua pon dah selalu dengar. Saje nak bagi entry ni nampak panjang sikit.

A. Tolong belikan colgate? B. Brand apa? A. Codomo Lion
A. Beli lar megi skali boleh? B. Ruski ok? A. Ruski tomyam

Banyak lagi brand lain macam pampers instead of diapers, eye mo instead of ubat menghilangkan pedih dan kegatalan mata dan lain2.


No comments:

Post a Comment